Monday, March 7, 2011

KUNCI PAIP @ 'Stopcock'

Terdapat jenis plastik, besi  dan tembaga.
Pelbagai saiz. Saiz biasa 1/2", 3/4" dan 1".
Kegunaan :
Digunakan untuk mengawal air paip pada setiap sistem perpaipan yang dipasang. 
Biasanya diletakkan pada paip berhampiran meter air, tangki dan pili semburan mandi/'shower'.

8 comments:

  1. salam, tumpang tanya yer..
    1.klu paip pvc saiz 1/2" nak guna stopcock saiz 1/2" gak ker...
    2.mcm mana ye jika nak letakkan stopcock ni antara sumber airdr dinding dan sebelum sambungan masuk ke tangki simbah aras tinggi coz air meleleh keluar jer dr tangki simbah umah saya
    thanks

    nazih

    ReplyDelete
  2. guna stopcock saiz 1/2"..
    boleh pasang stopcock tu macam dalam gmbr ni..

    http://hussinmamathardware.blogspot.com/2011/04/cara-membaiki-kerosakan-padatangki.html

    pastikan tanda arrow pada badan stopcock berada dalam keadaan betul@tegak ke atas.. tanda air masuk ke tangki simbah..

    ReplyDelete
  3. assalam..klu stopcock ni ada lelehan air/bocor di bhg batang yg kita pusing tu, tempat agak sulit utk dipecahkan/dalam dinding cuma terkeluar sedikit. bagaimana nak hentikan leaking itu?

    ReplyDelete
  4. kepala stopcock tu boleh dibuka. lilitkan pita PTFE untuk elakkan kebocoran pada ulirnya. jika masih bocor, beli stopcock baru. hanya tukar kepala stopcock tu sahaja jadi tak perlu pecahkan dinding.

    ReplyDelete
  5. Salam... stopcock shower saya dah loose w/pun dah tukar getah hitam yg bulat tu... saya beli stopcock baru tapi batang pemulasnya agak pendek... so air tak dapat nk tutup abis... mcm mn yer?.. stopcock ni ada panjang pendek nya ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh bawa kepala stopcock dan cuba dulu. ulir pada kepala stopcock berbeza2.

      Delete
  6. Tumpang Tanya kalau paip air ni loose tak boleh tutup apa kompenen dalam kunci Paip ini sya boleh gantikan

    ReplyDelete
  7. boleh rujuk bahagian 'anda lakukan sendiri' untuk tukar bahagian kepala stopcock tersebut.

    ReplyDelete